jag är så stolt över lilla pappa :)

En artikel ur dagens tidning. Igår hade han presskonferens och jag är så stolt över lilla pappsen, nog för att jag inte fullt ut fattar vad han egentligen ska göra. I alla år när han har varit på tv, i radio och en massa olika tidningar så har jag krupit undan. Men jag tänker inte göra det, nu tänker jag äta frukost och gå till skolan :)

- Åh, Magda.. Din pappa är i tidningen idag.
- eehe ööh, han är inte min pappa..
- Jag såg din pappa på tv förra veckan..
- Nej, du måste ha blandat ihop han med nån annan.


IT-chef blir mediachef


LULEÅ.
Han är känd från IT-världen och bär titeln Årets Företagare.
Nu ska Peter Ericson bygga upp Norrbottens Media, samarbetet mellan dagstidningarna i Norrbotten.
- Det här blir spännande.


En del av arbetet som ny VD i Norrbottens Media består i att hantera den traditionella papperstidningen.

- Jag läser många tidningar och läser tidningen mer i pappersform än vad jag gör på nätet, avslöjade i går Peter Ericson, teknikföretagare till trots.

Ett stort uppdrag framöver blir att sjösätta nya medier, där bland annat utsikterna för att driva TV ska hanteras. Han tillträder formellt vid nyår och medan han ännu är VD-praktikant ska fortsatta beslut fattas i december kring nya tryckeriet, gemensamt för flera tidningar.

"Driftig"
Innan Peter Ericson i går presenterades som ny VD hölls MBL-förhandlingar med facken från berörda tidningar.

- Han framstår som driftig och kunnig och pratar mycket om att han vill ha bra kontakt med personalen, konstaterade Ethel Keisu, ordförande i HTF-klubben vid Norrbottens-Kuriren, efteråt.

Att det blev en chefslösning utifrån och inte från någon av tidningarna kommenteras inte utförligt av ägarsidan. Ethel Keisu tror att affärerna spelar in. Att välja en person från endera tidningen är inte okomplicerat.

Läget är att Sture Bergman alltjämt är tidningschef på Kuriren och Lennart Håkansson har samma jobb på NSD.

Må bättre, jobba mer
Peter Ericson är känd som VD och delägare i IT-företaget Exait. Han lämnade företaget operativt för ett antal månader sedan. Såväl Exait som Peter Ericson har fått ta emot utmärkelser. I våras fick Ericson Företagarnas näringslivspris "Årets Företagare i Luleå" bland annat för att han använder nya och ovanliga grepp i sitt ledarskap.

Han beskriver sig själv som social, utåtriktad och målinriktad.

- En förutsättning för ett företag är att tjäna pengar, det är grundplåten. Jag är resultatinriktad, men människan är ju verksamheten. I Sverige är vi bra på att sköta om anläggningstillgångar fast inte lika duktiga på kunskapsorienterad verksamhet, alltså människan. Den som mår bra gör mer än den som tycker det är trist att vara där, säger Peter Ericson.

Sitt nya jobb ska han sätta sig in i men han konstaterar att tidningsbranschen, som andra, är påverkad av omvärldsfaktorer. Hans två barn läser nättidningar, fast ett av dem läser ändå papperstidningen. De är framtidens konsumenter.

Peter Ericson är född i Stockholm men uppväxt i Boden och flyttade till Luleå som tonåring. Sedan blev det studier vid KTH i Stockholm innan han återvände till Luleå. Han har arbetat på Televerket Radio och Teracom och hamnade på den tiden i Japan och USA.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0