en liten fortsättning..

Jag har väl bott här på trandared ett halvår borde det vara nu tror jag och har aldrig egentligen vetat vad silverfisk är för något.

När jag var lite yngre umgicks jag med en tjej som heter Sara, Sara L.. Söt liten, liten tjej som hamnade i fel umgänge. Hon iallafall sa till mig en gång (tror jag gick i sexan) att dom hade silverfisk hemma. Jag undrade såklart vad det var, och hon visste väl inte säkert heller, men sa till mig att det var små djur som levde i badrummet.. Typ i avloppen där det var fuktigt.

Jag tänkte mig väl att det var små, små, små fiskaktiga djur som bodde i avloppen. Tänkte inte så mycket mer på det, har väl tänkt på dom kanske tre gånger lite kort sedan dess.

I somras när vi flyttade in i lägenheten så hittades några små slingrande djur i badrummet med jämna mellanrum, inte i avloppet så tanken slog mig ju självfallet inte att det kunde vara silverfiskar...
Någon gång har vi väl sett någon sådan i sovrummet också, men tänkt att det måste ha kommit utifrån eftersom vi hade fönstrerna öppna och det var sommar.

Igår... Igår när jag skulle gå och lägga mig ringde jag först till mamma. När jag satte mig på sängkanten så såg jag något som slingrade sig fort som tusan över golvet, vid mina fötter.. Jag skrek till (jag har VÄRLDENS fobi för kryp) och Robert reagerade såklart och undrade vad som hände.. Jag kollade igen, tänkte att det kunde vara en liten ihoprullad damtuss eller något som svepte förbi på golvet.. Men näppeligen päppeligen, det var ett djur.. Robert kom och dödade den medan jag frågade min mamma vad det är för djur som ser ut som en liten spermie (ja, jag hade ingen bättre beskrivning :) - Silverfisk!, sa hon. AAAAAAAAAAAAH!!!!! Då slog det ju mig, helvetes jävla skit.. Det är inga jävla djur som kommer utifrån.. Nu är det ju för tusan kallt ute. Shit, vi har silverfisk...

Tog ett tag för mig att somna igår kan jag säga. Och nu ikväll när vi hade kollat klart på den senaste SAW så slog det mig, kanske skulle jag googla lite om silverfisk. Typ, vad kan man göra för att få bort dom? Finns det fler? Vad äter dom? Osv. 

Jag är skräckslagen, fick panik och ryckte upp Robert ur soffan för jag tyckte att nu, en lördagkväll klockan 23 ska vi banne mig städa. Jag vill kunna sova i sovrummet inatt.. (inte för att dom försvinner för det, men det känns bättre) När jag börjar ta bort sängkläderna och skakar av dom så visst fan trillar det ner en liten fiskjävel ner på golvet och börjar fly för livet in under sängen. Jag skrek nästan så grannarna vaknade och dom nu sov.. Och R fick komma och ta bort den.

Nu är klockan lite efter 24 och det är så rent här inne som det bara kan bli. T.o.m ommöblerat... En lördagkväll. Kul va?
Hittar jag en till ikväll så vet jag inte vad jag tar mig till om jag ska vara ärlig.


Vet ni vad det värsta är? Silverfiskar äter hår, mjäll, hudavlagningar, tapeter m.m, kommer bara fram i mörkret, lägger 100 ägg, kan leva upp till 8 ÅR och kan leva utan föda i månader. Kan också trivas i sängar. Sug på den ni och sov gott ;)




Kommentarer
Postat av: Martina

Men har man silverfiskar i sovrummet eller i sängen beror detta oftast på en fuktskada. Kolla upp detta!

2008-12-13 @ 23:39:13
URL: http://marcl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0